...során szakemberünk időt és fókuszált figyelmet szentel a segítséget kérő személyére, és igyekszik elérni, hogy önmaga, saját maga számára váljék „nyitott könyvvé”, tárja fel önnön erősségeit, előrelépésének jelenlegi gátjait, és maga jöjjön rá a megfelelő megoldásra.
A coachingot kérő saját ritmusában és tempójában történik a haladás, mindenféle kívülről jövő elvárás terhe nélkül.
Ki az a coach, és mi a coaching?
A coaching tulajdonképpen a kérdezés művészete. A coach – segítő szakember, aki különböző alapvégzettséggel ÉS ezen felül coach képzettséggel, valamint igen magas számú önismereti órával rendelkezik. (Az, aki önmagával nem tud szembenézni, nem lehet jó segítő.)
A coach a hozzá fordulókat osztatlan figyelemmel és elvárások nélkül hallgatja. Fontos, hogy elvárások nélkül! Így annak a terhe már nem nyomasztja az amúgy is tanácstalan útkeresőt, hogy jól kell teljesítsen. A coach a folyamatért a felelős, a témát az ügyfél (coachee) hozza. A mi dolgunk, hogy kérdéseinkkel segítsük őt megtalálni a saját útját. A kérdések révén ő maga fedez fel új szempontokat, erőforrásokat, lehetőségeket önmagában.
A folyamtban az ügyfél hozza meg a döntéseket, választja meg a haladás irányát és az ő felelőssége, hogy változtat-e az életén. A coach tehát a beszélgetést irányítja, strukturálja, támogatja.
Mi nem coaching?
A coach nem pszichológus, nem pszichiáter, nem tanácsadó, nem mentor, nem tréner, nem mediátor. Nem végez terápiát és nem ír fel gyógyszert. Nem diagnosztizál. Nem fordulunk az analízis irányába és a múltba sem. Legfeljebb sikerekért, erőforrásokért – a jövő érdekében. Mert azt tartjuk szem előtt és az ügyfelünk saját eszköztárával kell hogy boldoguljon a kihívásaiban.
Az egyéni coaching fajtái
Alapvetően 3+1 típus létezik
1. Életvezetési (life) coaching: a mindennapi gondokkal, témákkal foglalkozik, a magánéletbeli hatékonyság fokozása a fő célja. Arra tesz képessé, hogy önmagunk erőforrásait mozgósítsuk mások segítsége nélkül.
2. Üzleti (business) coaching: fő témái a munkahatékonyság növelése, a munkaproblémák megoldása, az időgazdálkodás.
3. Vezetői (executive) coaching: a vezetői szerep dilemmáival foglalkozik, karriertervezéssel, a vezetői készségek kibontakoztatásával, motivációelemzéssel.
+1 Árnyékcoaching: Ez jellemzően a vezetői coaching része, egyfajta felmérés, ami azt a célt szolgálja, hogy a coach a saját – kívülálló – szemével lássa, hogyan működik az ügyfél a munkatevékenységei során. Pont azt jelenti, amit a neve takar: árnyékként követi ügyfelét minden munkahelyzetben és megfigyeli a vizsgálandó téma mentén (pl. eredményesebb kommunikáció – ügyesebb elismerés és kritika adása). Ezt követően kerül sor a fentebb említett vezetői coachingra.
Mennyi idő egy coaching folyamat?
Változó, de viszonylag hatékony módszer egy-egy stratégia, terv kidolgozására. 3-9 alkalom elég szokott lenni egy-egy helyzet megoldására – természetesen az ügyfél tenniakarása nagyban befolyásolja az időbeliséget.
Mikor lehet hatékony a coaching?
1. Ha az ügyfél készen áll a változásra.
2. Ha akar változni, változtatni.
3. Ha megteszi a szükséges lépéseket, amelyek a változást hozzák.
Érdekli a lehetőség? Elérhetőségeink itt.